Caddem Eğitim Kurumları akademik danışmanı Cihan Yeşilyurt, “Günde 200 soru çözseniz 50 günde 10 bin soru eder. Bir adayın yılda yaklaşık 70 bin civarında soru ile hazırlık yaptığını düşündüğümüzde 10 bin soru sizleri gayenize ulaştırmada çok değerli bir yere sahip olacaktır” dedi.
Yeşilyurt, yapılması gerekenleri şöyle sıraladı:
- Soru çözmenin yanında mevzu tekrarı yapmak da gerekiyor.
- Geçmiş yılların imtihan sorularını ve ayrıyeten haftada en az bir tane deneme çözmeye başlamalısınız. Soruları çözerken son yılda yapılan imtihandan geçmiş yıllara yanlışsız gitmelisiniz.
- Adaylar vakit sorunu yaşayabiliyor. Bu yüzden yapacağınız denemelerde vakte uymaya çaba etmelisiniz.
- Her soru çok kıymetli. Tahminen de matematik sorularında yapılan bir kusur, toplumsal bilimler testinden fazla soru çözülerek telafi edilecek. Bu yüzden istikrarlı bir ders çalışma programı hazırlayıp her derse gereken ehemmiyeti vermelisiniz.
- Tüm adaylar kesinlikle branş öğretmenlerinden çözemedikleri soruların yanıtlarını öğrenmeli.
- Sınava ait olumlu düşünmek performans açısından çok değerli. Daima “sınav güç olacak” niyeti ile hareket etmek paniğe yol açabilir.”
SAYISALDA DİKKAT:
MATEMATİK: Öğrencilerin imtihanda yanılgı yapmalarına neden olan temel etken o soruya ilişkin bahsin âlâ öğrenilip kavranılmaması. Bilhassa soru, tahlil sentez seviyesinde ise ne yapacağını bilemeyen öğrenci heyecanlanarak kusur yapmaya başlar ve sonra gelen sorularda bu durum devam eder. Çoklukla süratli çözme isteğinden kaynaklanan süreç kusurları da çok yapılıyor.
GEOMETRİ: Geometri dersi, bilgi sahibi olmanın yanında görmeyi de gerektiren bir ders. Bu özelliği kazanmanın yolu ise daha çok soru çözerek farklı bakış açıları geliştirmekle mümkün.
BİT YENİĞİ ARAMAYIN
FİZİK: Fizik soruları genel olarak lise müfredatını tam manasıyla kapsayan bilgi sorularından oluşur. Hangi bilgiyi unuttuğunuzu bulup çıkarmanız gerekir. Sorularda altı çizili sözcüklere dikkat etmelisiniz. Birtakım sorular çok kolay olacaktır. Bu sorularda bit yeniği aramayınız.
KİMYA: İmtihan kuralları içinde öğrencinin yanılgı yaptığı soru tipi değişse de bilgiyi yorumlama ve bilgi transferi yapma konusunda yanılgı oranı artıyor. Ayrıyeten soruyu hakikat okumamaktan kaynaklanan yanlışlar da çoğunlukta. Soru okunduktan sonra 1-2 saniye durmak ve süreci sakin yapmak gerek.
BİYOLOJİ: Biyolojinin her konusundan üniversite imtihanında soru gelebilir. Bu nedenle öğrenciler tüm biyoloji mevzularındaki değerli detayları imtihana girmeden son defa tekrar etmeliler.
YKS’DE SIK YAPILAN KUSURLAR
Sözel dersler için teklifler:
TÜRKÇE: Türkçe dersinde en çok mana sorularında kusur yapılıyor. Mana soruları paragraf, sözcükte mana ve cümlede manadan oluşuyor. En çok dikkatsizlikten soru kaçıyor. Bu sorular öğrencilerin söz dağarcığını yoklayacak, sanatsal ve edebi kültürünü yoklayıcı sorulardan oluşuyor.
TÜRK LİSANI VE EDEBİYATI: Son yıllarda Cumhuriyet devri ve yeni edebiyat hususlarından çok soru soruluyor. Adaylar son tekrarlarında bunlara tartı vermeli. Edebiyat imtihanında yapılan yanlışların başında, eser ismine bakıp yalnızca sanatkara odaklanıp soruyu yanıtlamaları geliyor. Bu cins sorularda devir özelliklerini, sanatkarın özelliklerini bilmek gerekebilir.
TARİH: Öğrencinin kavram bilgisi eksik olduğu için bu üslup sorularda daha çok kusur yapılıyor. Öğrencilerin imtihan öncesinde genel bir tekrar yapması, değerli kavramları yazarak çalışması, yeni soru tipleriyle ilgili pratik yapması başarılı olmak açısından çok kıymetli. Sorulan ana bilginin hakikat algılanması ve bu istikamette yanıt aranmalı. Sorudaki uzak çeldiriciler elenmeli, yakın şıklar ortasında kıyas yapılmalı.
COĞRAFYA: Öğrenciler en çok yanılgıyı yer kavramı ile ilgili sorularda yapıyor. Türkiye ve dünyadaki kıymetli yerlerin nerede olduğunu bilmiyorlar. Bilhassa grafik yahut tablo sorularında üstte verilen bilgiyi okumadan soruyu çözmeye çalışıyorlar. Soru sayısının azlığı nedeni ile birkaç mevzunun birleştiği sorular hazırlanabilir ve bu sorular da adayları zorlayabilir.
FELSEFE: Öğrenciler yanılgıyı en çok şu tıp sorularda yapıyorlar: “Bu kesimde aşağıdaki görüşlerden hangisi eleştirilmektedir?” ya da “Hangisine karşı çıkılmaktadır?” Öğrenci soru yöneltme cümlesinin başını dikkatle okurken sonuna hakikat uydurup tamamlama eğiliminde ve soruyu şöyle algılamakta: “Bu kesimde aşağıdaki görüşlerden hangisi lisana getirilmektedir?” Üstteki tipten sorularda ve tüm sorularda öğrenci paragraftan evvel yöneltme cümlesini dikkatle okumalıdır. Sorunun kendisinden ne istediğini güzel anlamalı. Birinci seçeneklerin karşılık olduğundan emin olsa bile öteki seçenekleri kesinlikle gözden geçirmeli.
FELSEFE KÜMESİ (Psikoloji-Sosyoloji-Mantık): Psikolojide son derece teknik sorular çıkıyor. Bu yüzden öğrenci temel üniteleri yeterli öğrenerek imtihana hazırlanmalı. Yalnızca paragraftan yola çıkılarak çözülebilecek soru sayısı az olduğundan mevzu bilgisine de kıymet vermeleri gerekir. Psikoloji çalışırken tıpkı vakitte grafik çözümlemelerinin de bilinmesi zarurî. Sosyoloji soruları genelde ideoloji sorularına misal. Temel kavramları kullanarak paragrafı çözümleme halinde. Sözel grubun eleyici dersi ise mantık. Mantık hususları da matematik hususları üzere daha çok tekrarı gerektirir. Mantıkta, öğrenci mevzuya hakimse soruları yanıtlaması çok kolay.
Kaynak: Cumhuriyet